Linda Rantanen

Huijauksia nettikirpputoreilla voi estää monin konstein

Internet ja sosiaalinen media ovat nykyään olennainen osa useimpien ihmisten arkipäivää ja myös yhä useammin rikosten tekopaikka. Vuonna 2014 poliisi kirjasi 15 780 internetiin liittyvää rikosilmoitusta, vuonna 2015 määrä oli noussut 22 581:een ja tämän vuoden elokuuhun mennessä niitä oli kirjattu jo 13 389. Internetissä tapahtuu vainoamista, laittomia uhkauksia, kunnianloukkauksia, viharikoksia, lasten seksuaalista hyväksikäyttöä, identiteettivarkauksia ja petoksia. Myös kuluttajien välisessä kaupassa internetin kauppapaikoilla tapahtuu huijauksia.

Raha vaihtaa omistajaa, tavara ei

Usein tuleva huijauksen uhri löytää haluamansa tuotteen joltain internetin lukuisilta kirpputoreilta, suorittaa maksun myyjän tilille ja tämän jälkeen jää nuolemaan näppejään. Toisinaan näihin petoksiin liittyy myös identiteettirikos, kun myyjä esiintyy jonain toisena. Henkilötiedot saa helposti varastetun lompakon sisällöstä tai jopa roskiksia penkomalla. Siksi paperit on tärkeä hävittää huolellisesti niin, ettei niihin jää näkyviin arkaluontoista ja henkilökohtaista tietoa.

Vilpillisesti toimivat myyjät vaikuttavat usein hyvin luotettavilta profiilin ja kaupankäynnissä vaihdettujen viestien perusteella. Jotta voi varmistua, että tuote on myyjän hallussa, kannattaa pyytää siitä valokuvia eri kulmista sekä sellainen kuva, jossa on mukana esimerkiksi päivän lehti. Myyjän profiili kannattaa aina tarkistaa ja nimi googlettaa. Myös myyntikuvat on hyvä tarkistaa Googlen kuvahaulla. Jos kyseessä on kallis tuote, kannattaa paketti pyytää postiennakolla ja avaamisoikeudella. Selkeintä on suorittaa kaupat kasvokkain tai mahdollisuuksien mukaan pyytää seudulla asuvaa tuttavaa noutamaan tuote myyjältä ja postittamaan se edelleen. Toisaalta on hyvä muistaa, että on myös epärehellisiä ostajia. Esimerkiksi Facebookissa toimivista ryhmistä Huijarit pois ja Fb-kirppistelijöiden palautepankki saa tietoa ja käytännön vinkkejä turvalliseen kaupantekoon.

Ilmoitusten tarkastamista kehitetään koko ajan

Suurimpia yksityishenkilöiden kauppapaikkoja ovat tällä hetkellä muun muassa tori.fi sekä huuto.net.

Sami Törmä Torin ylläpidosta kertoo, että heille tulee kuukausittain noin 500 yhteydenottoa tai epäilyä mahdollisesta huijauksesta. Käyttäjiltä tulee jonkin verran yhteydenottoja, mutta valtaosin tapaukset perustuvat Torin omiin huomioihin ja epäilyttävät ilmoitukset pysähtyvät filttereihin jo ennen julkaisua.

– Määrät ovat maltillisia, koska Toriin tulee keskimäärin 26 000 uutta yksityismyyjän ilmoitusta joka päivä eli kuukausittain lähes 800 000. Jokainen huijaus on tietysti liikaa yksittäiselle käyttäjälle, joten meillä on tiimi, jonka tehtävänä on kehittää menetelmiä ja tehdä valistustyötä huijausten välttämiseksi, Törmä avaa.

Torin emoyhtiö Schibsted Media Group pyörittää vastaavia markkinapaikkoja 31 maassa, esimerkiksi Blocket Ruotsissa, Finn Norjassa ja Leboncoin Ranskassa. Menetelmät ilmoitusten tarkastamiseen kehittyvät jatkuvasti. Torin moderointitiimi tarkastaa ilmoitukset sekä tietoteknisin menetelmin että silmämääräisesti monesta eri näkökulmasta. Tarkastuksia tehdään niin ennen julkaisua kuin ilmoitusten julkaisun jälkeenkin. Tori kerää jatkuvasti tietopankkia sekä rikostavoista että mahdollisista tekijöistä. Näin petoksia ja tällaisten käyttäjien toimintaa Torissa kyetään estämään jo etukäteen.

Torin turvallisuustiimin rutiineihin kuuluu tarkastaa ilmoituksia myös varastetun tavaran löytämiseksi, ja he tekevät säännöllisesti yhteistyötä mm. Keskusrikospoliisin, Tullin, Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen, Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liiton ja esimerkiksi merkittäviä brändinhaltijoita edustavien lakiasiantoimistojen kanssa.

– Täysin tiivis Torin filtteri ei tietenkään ole. Rikoksen tapahduttua pyrimme tukemaan uhriksi joutunutta käyttäjää mm. auttamalla poliisia asian selvittämisessä ja petoksen tekijän toimien jäljittämisessä. Lisäksi käyttäjäyhteisömme raportoi aktiivisesti "Ilmianna ilmoitus" -napin kautta epäilyttävistä ilmoituksista, jotka ilmiannon jälkeen tutkimme ja tarvittaessa ryhdymme toimenpiteisiin.

Tyypillisin rikos Torissa on petos, jossa ostaja on maksanut myyjän tilille rahaa tapaamatta myyjää tai näkemättä ostettavaa tuotetta etukäteen, eikä myyjä lupauksesta huolimatta toimita tuotetta maksun jälkeen.

Huijariton kauppapaikka?

Internetkirpputori Vähän käytetty perustettiin elokuussa 2014. Ylläpitäjä Ossi Salo kertoo, että kirpputoria lähdettiin kehittelemään juuri siihen suuntaan, että löydettäisiin yksityishenkilöiden kauppapaikka, jossa huijaaminen olisi mahdotonta.

– Toistaiseksi se on toiminut. Meillä ei ole ollut ainoatakaan huijaustapausta, enkä näe miten se olisi edes mahdollista.

Palvelussa vain myyjä rekisteröityy. Hän lähettää tuotteensa kirpputorin keskusvarastolle, jossa henkilökunta tarkastaa ja valokuvaa tuotteen, ja vasta tämän jälkeen tuote siirtyy myyntiin internetiin. Näin ollen myyntiin on turha lähettää viallisia tai rikkinäisiä tuotteita, ja tuotteen kunnosta tai olemassaolosta ei pysty esittämään valheellista tietoa. Ostaja pystyy samalla postimaksulla ostamaan tuotteita useilta myyjiltä, ja tuotteet lähtevät keskusvarastolta välittömästi maksun jälkeen, postivakuutettuna lähetyksenä.

 
Julkaistu 30.9.2016
Sivun alkuun |