Päivi Tampere & Jukka Matilainen

Twiittaava #poliisi

Sosiaalinen media osana poliisitoimintaa

Helsingin poliisilaitos on ollut keväästä 2011 lähtien minibloggauspalvelu Twitterissä omalla tilillään @HelsinkiPoliisi. Seuraajia on kertynyt yli 7000 ja twiittejä yli 2000. Twiittaamisesta on selkeästi havaittu olevan hyötyä operatiivisten tilanteiden viestinnässä. Palvelun kautta poliisi voi keskustella suoraan ja nopeasti kansalaisten ja myös toimittajien kanssa, mikä lisää Twitterin tuomaa hyötyä juuri operatiivisiin tilanteisiin.

Helsingin poliisilaitos on käyttänyt suunnitellusti Twitteriä osana operatiivisten tilanteiden viestintää reilun vuoden ajan. Tässä yhteydessä operatiivisilla tilanteilla tarkoitetaan tilanteita, joihin poliisi valmistautuu lisäresurssein turvaamaan järjestystä ja luomaan turvallisuutta. Tällaisia tilanteita ovat olleet mm. itsenäisyyspäivä, vappu ja paljon faneja stadionille keränneet jalkapallo-ottelut. Myös koulujen päättymisviikonloppu näkyi Twitterissä, kun poliisi valvoi alaikäisten alkoholin käyttöä ja juhlinnan kulkua eri puolilla kaupunkia.

Twitter ei ole korvannut perinteistä mediatiedottamista, vaan tuonut siihen nopean ja kätevän lisän. Monet toimittajat seuraavat Helsingin poliisin twiittejä ja saavat myös sitä kautta tietoa tapahtumista. Toisaalta kansalaiset pystyvät seuraamaan vaikkapa vappumarssin kulkua Twitterin avulla. Koulujen päätösviikonloppuna Helsingin poliisi sai paljon positiivista palautetta nuorten vanhemmilta, jotka seurasivat illan kulkua ja tapahtumia myös sosiaalisen median kautta.

Itsenäisyyspäivästä vappuun ja festivaaleihin

Yksi hyvä esimerkki onnistuneesta Twitter-viestinnästä oli viime vuoden itsenäisyyspäivä, jolloin poliisilaitos valmistautui mielenosoittajiin presidentin linnan läheisyydessä. Johtokeskus julkaisi illan mittaan twiittejä mielenosoittajien liikkeistä ja reaktioista, ja varoitti kansalaisia reaaliaikaisesti mahdollisista yhteenotoista.


Vaikka poliisi joutui illalla käyttämään rähinöitsijöiden taltuttamiseksi voimakeinoja, jäi reaaliaikaisen viestinnän ansiosta kansalaisille poliisin toiminnasta kuitenkin avoin ja jopa positiivinen kuva – poliisi saikin toiminnastaan paljon positiivista palautetta kansalaisilta. Kansalaisten lisäksi myös median edustajat antoivat reaaliaikaisesta twiittailusta positiivista palautetta, kun pystyivät seuraamaan tilannetta koko illan myös poliisin näkökulmasta.

Kun tilanne itsenäisyyspäivän iltana rauhoittui, julkaisi johtokeskus myös vähän kevyempiä twiittejä ja kevyttä huumoria.


Itsenäisyyspäivän tilanne päättyi noin puolenyön aikaan ja Helsingin poliisi julkaisi illan lopuksi vielä tunnelmakuvan kentältä. Tarinankerronnallisin keinoin pystyttiin viestimään tapahtumien seuraajille, että toiminnallinen tilanne on ohi.


Helsingin poliisin twitterin käytöstä kerrottiin etukäteen medialle lähetetyssä tiedotteessa, jossa kerrottiin myös käytetty #hashtag. Twitter-viestintää tuettiin kaupungilla annetuilla live-haastatteluilla sekä lausunnoilla johtokeskuksesta. Samalla tavalla toimittiin myös vappuna #vappu2015, jolloin poliisia työllistivät tuhannet vappumarssijat. Myös huhtikuussa ja heinäkuussa pelatuissa HIFK-HJK #StadinDerby -otteluiden aikana poliisi twiittasi reaaliajassa koko illan.


Käytännössä twiittaaminen tapahtui Helsingin poliisilaitoksen johtokeskuksesta, jossa viestintä oli yleisjohtajan apuna ja sai reaaliajassa tietoa tapahtumista kentällä. Kaupungilla oli lisäksi valokuvaajia, jotka tuottivat kuvamateriaalia tapahtumien polttopisteestä. Näin twiittejä pystyttiin tukemaan kuvilla. Media käytti myös suoraan poliisin twiittejä uutisissa tekemällä kuvakaappauksia twiiteistä. Myös twitterissä julkaistuja valokuvia käytettiin paljon uutisoinnissa. Näin poliisin viesti pääsi mediaan suoraan ja muokkaamattomana.

Apuna tutkinnalle ja ennalta estävälle toiminnalle

Paitsi operatiivisten tilanteiden viestinnässä Twitteristä on hyötyä myös tutkinnalle. Useat Suomen poliisilaitokset ovat julkaisseet Facebookissa ja Twitterissä kuvia kadonneista henkilöistä saadakseen silminnäkijähavaintoja henkilöiden liikkeistä. Useat kadonneet henkilöt on lopulta löydetty sosiaalisen median kautta tulleen palautteen avulla.

Sosiaalisesta mediasta on apua poliisille ajoittain myös rikosten selvittämisessä. Tänä keväänä Helsingin poliisilaitoksen Facebook-seinällä ja Twitterissä julkaistu video väkivaltaisesta ryöstöstä saavutti yli 70 000 ihmistä kolmen tunnin aikana ja videota oli jaettu tuhansia kertoja. Epäillyt tekijät saatiin kiinni vielä saman päivän aikana. Kansalaiset haluavat auttaa poliisia jakaessaan twiittejä ja Facebook-nostoja, joissa pyydetään yleisövihjeitä. Jakoja ja uudelleen twiittauksia voi tulla jopa satoja ensimmäisen tunnin aikana julkaisusta. Sosiaalisen median kattavuutta auttaa luonnollisesti perinteinen media, joka julkaisee poliisin lähettämän materiaalin yleensä viivyttelemättä.

Hyvän twiitin olemus

Poliisin viestintästrategiassa vuosille 2015–2018 yhtenä painopistealueena on kansalaisviestintä ja sen vahvistaminen. Twitter tarjoaa välineen paitsi kansalaiskeskustelun ja erilaisten teemojen uutisoinnin monitorointiin, mutta myös kanavan suoraan keskusteluun ihmisten kanssa. Helsingin poliisi saa päivittäin paljon kysymyksiä etenkin liikennevalvontaa ja -turvallisuuteen liittyen, mutta myös lupa-asioista ja järjestyksen valvonnasta kysytään. Mediassa keskustelun alla olevat asiat, kuten maahanmuuttokysymykset, näkyvät nopeasti myös poliisille esitetyissä kysymyksissä ja kommenteissa.

Käyttäjätilin perustaminen sosiaaliseen mediaan antaa lupauksen läsnäolosta, jota kaikki sosiaalisen median palvelut vaativat koko ajan. Viestintään on varattava resursseja ja myös hankaliin kysymyksiin on oltava valmiina vastaamaan. Sosiaalinen media ei ole siis vain kanava söpöjen koirakuvien julkaisemiseksi, vaan alue jossa ihmiset voivat auttaa poliisi twiittejä jakamalla mutta myös haastaa viranomaisen julkisesti.

Vaikka twiittiin mahtuu vain 140 merkkiä, on tekstin muotoilu mietittävä huolella. Lyhyet twiitit voidaan helposti ymmärtää väärin ja ne voivat herättää närkästystä. Keskustelun seuraaminen on olennaista, jotta kysymyksiin ja kommentteihin pystytään heti vastaamaan ja oikaisemaan mahdolliset väärinymmärrykset tai sosiaalisessa mediassa liikkuva väärä tieto.

Twiitteissä kannattaa välttää kapulakieltä ja liiallista virallisuutta. Puhekielen ilmaisuilla höystetyt twiitit ovat yleensä kaikkein suosituimpia. Tämä ei tarkoita sitä, että poliisi menettää Twitterissä osan uskottavuudestaan. Pikemminkin se osoittaa sen, että viranomainenkin voi hallita sosiaalisen median käytön ja taivuttaa virallisen kielensä naseviin, jopa humoristisiin twitteihin, joiden tarkoitus tukee kuitenkin poliisitoimintaa. Hyvästä twiitistä tekee vielä paremman valokuva tai video, jotka ovat aina kiinnostavampia kuin pelkkä teksti.


Luonnollisesti ei sovi unohtaa, että Twitteriä käyttää arviolta alle kymmenen prosenttia suomalaisista. Facebookin on sanottu olevan elinkaaren huippuhetkensä ohittanut palvelu, jota käyttävät vain keski-iän ylittäneet ihmiset ja jonka suosio hiipuu lähitulevaisuudessa. Kaikesta huolimatta aktiivinen osallistuminen sosiaalisessa mediassa on välttämätöntä. Poliisin tulee olla läsnä niissä kanavissa, joissa poliisia koskevista asioista keskustellaan ja siihen perinteinen mediatiedottaminen ei enää riitä.

Päivi Tampere on ollut Viron poliisin ja Helsingin poliisin viestintäasiantuntijana. Jukka Matilainen on Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen viestintäpäällikkö.

 
Julkaistu 25.9.2015
Sivun alkuun |