Riikka Kostiainen

Koulusurmien ehkäisyyn paneuduttu Yhdysvalloissa

Koulusurmien ehkäisyssä on tärkeintä tulkita oikein tekijän jollain tavoin antamia vihjeitä. Ne ovat ainoita väkivaltarikoksia, joista tekijä yleensä ilmoittaa etukäteen. Havaittavia merkkejä on tarjolla vanhemmille, kavereille, opettajille ja muille pitkin matkaa; esimerkiksi jossain vaiheessa ase hankitaan, sanoo FBI:stä eläkkeelle jäänyt erityisasiantuntija Mary Ellen O'Toole. Hän oli tammikuussa Helsingissä puhumassa koulusurmien tutkinnasta ja ehkäisystä Yhdysvalloissa. Koulujen turvallisuutta käsitelleen seminaarin järjestivät Opetusministeriö, Helsingin Sanomat ja Pelastakaa Lapset ry.

– Tekijät eivätkä teot ole olleet samanlaisia eikä koulusurmille ole ollut yhtä syytä. Motiiveja ovat olleet kuuluisuuden halu, kosto, kiusatuksi joutuminen ja "saalistusvietti". Teot eivät koskaan ole impulsiivisia vaan hyvinkin pitkään suunniteltuja, O'Toole kertoi.

Hän painotti esityksessään median roolia ja kouluampumisten luonnetta "copycat" eli jäljittelyrikoksina. Kouluampujat kilpailevat toistensa kanssa ja ihailevat toisiaan. Nykyään kouluammuskelusta voi kuulla sata miljoonaa ihmistä, myös potentiaaliset koulusurmaajat ympäri maailmaa.

O'Toolen mukaan koulusurmien estäminen on hyvin vaikeaa, sillä jotkut tekijät ovat niin päättäväisiä, että teko tapahtuu jossain muodossa joka tapauksessa. Riskinarviointiohjelmat kouluissa ovat kuitenkin tarpeen. Riskiä arvioitaessa olennaisia kysymyksiä ovat: pääseekö nuori käsiksi aseisiin, onko nuori vihainen ja katkera, onko perheessä vakavia ongelmia, pitääkö hän itseään vainottuna ja ovatko ihmiset objekteja hänelle.

Hän muistutti, että kokonaisuudessaan koulussa koettu väkivalta on Yhdysvalloissa 1990-luvulta alkaen vähentynyt ja useimmat uhkailijat eivät koskaan toteuta aikeitaan. Monet nuoret esimerkiksi kirjoittelevat ja esiintyvät netissä tyhmästi, joten muitakin vihjeitä täytyy löytyä ennen toimiin ryhtymistä.

Psykiatrian professori Stuart Twemlow neuvoi koulusurmien ehkäisemiseksi panostamaan esikouluikäisiin lapsiin ja koulukiusaamisen vastustamiseen. Suomessa hän näki hyvät mahdollisuudet estää pahoinvoivan lapsen kasvaminen tappajaksi hyvien hoitojärjestelmien ja muiden sosiaalisen ympäristön tekijöiden ansiosta.

Twemlow'n mielestä väkivallan ehkäisemiseksi on olennaista parantaa koulun ilmapiiriä ja saada lapset tuntemaan olonsa turvalliseksi koulussa. Hän on ollut kehittämässä koulukiusaamisen vastaisia ohjelmia (ks. www.backoffbully.com).

 
Julkaistu 10.3.2009